یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

رتبه ايران در رنكينگ بعدي فيفا چند است؟

۳۰۳ بازديد

رنكينگ بعدي فيفا حدود دوازده روز ديگر اعلام مي شود و تيم ها منتظر تعيين جايگاه هاي آينده خود هستند.

به گزارش "ورزش سه"، رقابت هاي جام جهاني 2018 روسيه روزهاي آخر خود را سپري مي كند و تا ساعاتي ديگر تركيب تيم هاي حاضر در مرحله نيمه نهايي به صورت كامل مشخص مي شود.

در طول برگزاري اين رقابت ها، سي و دو تيم شركت كننده بهترين فرصت را داشتند كه با توجه به ضريب بالايي كه ديدارهاي جام جهاني دارد، امتياز و شرايط خود را در جدول رده بندي فيفا بهبود ببخشند. آخرين رنكينگ فيفا در تاريخ هفتم ژوئن اعلام شد و حدود يك هفته بعد از آن، رقابت هاي جام جهاني آغاز شد.

حالا در فاصله دوازده روز تا اعلام رسمي رنكينگ ماهانه بعدي از سوي فدراسيون جهاني فوتبال، بررسي احتمالات و رتبه هاي بعدي تيم ها، جالب توجه است.
 
در راس همه تيم ها، به تيم ملي ايران مي پردازيم. ايران امسال توانست با كسب 4 امتياز، بهترين نتيجه تاريخ خود در جام هاي جهاني را به دست آورد و كارلوس كي روش در انتظار يك صعود جالب توجه براي تيمش در رنكينگ فيفا خواهد بود. ديدار دوستانه با ليتواني و سه بازي مرحله گروهي جام جهاني، ديدارهايي بود كه تيم ملي ايران در اين ماه انجام داده است. با توجه به احتمالاتي كه وجود دارد و سيستمي كه فيفا براي امتيازدهي تعيين كرده، ايران از پيروزي تداركاتي برابر ليتواني 204 امتياز مي گيرد. تيم كي روش از باخت خفيف مقابل اسپانيا امتيازي كسب نمي كند، اما حاصل كار ايران در برابر پرتغال يك تساوي بود كه 721 امتياز به ارمغان آورده و پيروزي ارزشمند برابر مراكش 1622 امتياز براي تيم ايران داشته است. مجموع اين امتيازات و اضافه شدن آن طبق سيستم موجود به امتيازات قبلي، مجموع امتياز تيم ملي ايران در رنكينگ بعدي فيفا را به 802 مي رساند؛ امتيازي كه در ماه اخير براي ايران 708 بوده است.

سبقت از ايسلند، آمريكا و ديگران :

اما براي محاسبه اينكه اين نتايج تا چه حدي ايران را در رده بندي فيفا بالا مي برد، بايد نگاهي به تغييرات تيم هاي بالاتر و پايين تر از ايران بياندازيم. در بين تيم هاي بالاتر از ايران، بهترين تيمي كه در ماه بعدي از ايران جا مي ماند، ايسلند است. وايكينگ ها كه اولين حضور تاريخ خود در جام جهاني را تجربه كردند و اولين امتيازشان را هم از آرژانتين گرفتند، در رده بندي ماه بعد افتي 115 امتيازي خواهند داشت و با 783 امتياز، پايين تر از ايران مي ايستند. ايسلند در ماه قبل رتبه 22 رده بندي قرار داشت.
پس از ايسلند، تيم هاي آمريكا (25)، اتريش  (26)، اسلواكي (28)، ايرلند شمالي (29)، روماني (30)، جمهوري ايرلند (31)، ونزوئلا (33)، اوكراين (35) و استراليا (36) تيم هايي هستند كه احتمالا در روند صعودي يوزهاي ايراني، از تيم ملي ايران جا خواهند ماند. بدين ترتيب ايران مي تواند تا رتبه بيست و هفتم فيفا در رده بندي آينده صعود كند.

نيجريه و ژاپن نمي رسند، روسيه شايد!

اين صعود به شرطي باقي خواهد ماند كه تيم هاي پايين تر از ايران نتوانند بيش از اين تيم پيشرفت كنند و رتبه 27 شاگردان كي روش را به خطر بياندازند. نكته مثبت براي ايران اين است كه به خاطر برگزاري رقابت هاي جام جهاني، ساير تيم هاي دنيا بازي خاصي انجام نداده اند كه باعث پيشرفت چشمگيرشان شود. تيم هاي 38 تا 50 رنكينگ فيفا هيچ كدام چنين صعودي نداشته اند و در بين تيم هاي پايين تر از رتبه پنجاهم نيز پاناما، كره جنوبي، ژاپن، عربستان و روسيه به واسطه حضور در جام جهاني اين شانس را داشته اند كه البته امتياز هيچ يك از آنها نيز به 802 نخواهد رسيد. البته امتياز روس ها تا به اينجا 716 است و ممكن است در صورت صعود به نيمه نهايي جام جهاني، آنها فرصت رسيدن به ايران را داشته باشند.

بازگشت ايران به صدر آسيا : 

از اعداد و ارقام فوق مشخص است ايران در رنكينگ بعدي فيفا رتبه اول آسيا را از استراليا پس خواهد گرفت و حتي عملكرد فوق العاده ژاپن و برتري خيره كننده كره مقابل آلمان هم باعث رسيدن آنها به ايران نمي شود. تنها نكته اين خواهد بود كه ژاپن جاي كره را در رده سومي آسيا خواهد گرفت.

پايان سلطه مانشافت :

در بين برترين تيم هاي جهان هم مهم ترين اتفاق، از دست رفتن صدر جدول رده بندي براي آلمان است. ژرمن ها كه يكي از تلخ ترين جام هاي جهاني را سپري كردند، با افت نزديك به 300 امتياز روبرو مي شوند و جاي خود را به ساير رقبا خواهند داد.

در شرايطي كه نتايج تا پايان مرحله گروهي براي اكثر تيم هاي برتر رده بندي محاسبه شده، امتيازات آنها بدين شرح است:برزيل (1627)، بلژيك (1468)، كرواسي (1331)، فرانسه (1314)، آلمان (1271)، سوئيس (1252)، اروگوئه (1249)، انگليس (1237)، اسپانيا (1232)، پرتغال (1208)
 
اين 10 تيم احتمالا برترين هاي رنكينگ بعدي فيفا خواهند بود. البته با توجه به صعود بلژيك و فرانسه به نيمه نهايي احتمالا دو تيم در رده بندي اول خواهند بود. همچنين انگليس و كرواسي هم اگر در بازي هاي يك چهارم خود به پيروزي برسند، پتانسيل رسيدن به جمع 4 تيم برتر را دارند. مي توان گفت صعود اروگوئه به يك چهارم هم در حدي بوده كه از لحاظ امتيازي اين تيم را بالاتر از آلمان قرار دهد و با اين حساب بايد مانشافت را در حدود رتبه ششم رنكينگ بعدي ديد.

 

منبع : ورزش 3